HRADY A ZÁMKY HISTORICKÁ MISTA CÍRKEVNÍ PAMÁTKY PAMÁTKY UNESCO HOME PAGE HOME PAGE 15 KRKONOŠE 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 10 VÝCHODNÍ ČECHY 09 ČESKÝ RÁJ 08 ČESKÝ SEVER 07 SEVEROZÁPADNÍ ČECHY 06 ZÁPADOČESKÉ LÁZNĚ 05 PLZEŇSKO 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY 01 PRAHA 02 OKOLÍ PRAHY PO RUSSKIPOLSKIFRANCAISDEUTSCHENGLISHČESKY KONGRESOVÁ TURISTIKA AKTIVNÍ DOVOLENÁ PŘÍRODA LÁZNĚ 14 SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO 13 STŘEDNÍ MORAVA 12 JIŽNÍ MORAVA 11 VYSOČINA 04 ŠUMAVA 03 JIŽNÍ ČECHY
Neděle 28.04.2024
 

SEVERNÍ MORAVA A SLEZSKO
Vyhledávací centrum
Rejstřík regionu
Databanka akcí
Dopravní přístupnost
Destinační management
Příroda a její ochrana
Biosférická rezervace UNESCO
Chráněná krajinná území
Přírodní zajímavosti
Jeskyně a propasti
Vrcholy, hřebeny, sedla
Fauna a flora
Naučné stezky
Památky a zajímavosti
Památky UNESCO
Památky a architektura
Církevní památky
Hrady a zámky
Kultura, zábava, sport
Kultura a zábava
Sport a relaxace
Zimní sporty
Aktivní dovolená
Folklor a tradice
Etnografický region
Etnografický subregion
Folklorní sdružení
Folklorní soubory
Folklorní festivaly
Lidové tradice a zvyky
Lidová řemesla a výrobky
Turistika a volný čas
Agroturistika
Pěší turistika
Cykloturistka
Vodní turistika a sporty
Vinařská turistika
Pohádkové regiony
Lázeňství
Lázeňská zařízení
Lázeňské domy a sanatoria
Kongresová turistika
Výstavy a výstaviště
Kongresová centra
Ubytování a stravování
Autokemp, kemp, tábořiště
Hotely, penziony
Chaty a chalupy
Rekreační areály
Další ubytování
Restaurace
Příjemné posezení
Gastronomické speciality
Království perníku

ŠTURSA Jan [ Osobnost ]

ŠTURSA Jan (* 15. 5. 1880 Nové Město na Moravě, + 2. 5. 1925 Praha) - český sochař

letech 1894-98 se J. Štursa učil na sochařsko-kamenické škole v Hořicích, před studiemi na Akademii výtvarných umění v Praze v ateliéru Josefa Václava Myslbeka pracoval krátce jako kameník v Německu. Po absolutoriu (1903) se živil jako štukatér a retušér, než byl přijat za Myslbekova asistenta; profesorem na Akademii se stal v roce 1916. Od roku 1904 byl členem Spolku výtvarných umělců Mánes. Štursa podnikl návštěvu Paříže a Itálie, ale pak přišla 1. světová válka a v roce 1914 narukoval na frontu v Haliči.

Počáteční tvorbu ovlivnil impresionismus a také Auguste Rodin (Puberta, 1904), posléze a výrazněji secesní symbolismus s určitým vlivem F. Bílka. Busta dívky Život uniká (1904-05) je formálně ještě svázána s impresionismem; blíže k secesi má modelace Duše čisté naše vášně krotí, trojdílné skupiny Reflexe s ústředním dívčím aktem Nirvánou a postranními sousošími Sudičky a Písně noci (1905), a především sochy - vzniklé roku 1906 - které prozrazují jistý zlom ve Štursově tvorbě (Před koupelí, Appassionata, Ráno). Socha Melancholické děvče, kterou se Štursa rázem proslavil, sice patří svým lineárním pojetím k nejčistším projevům českého secesního sochařství, ale zároveň již naznačuje další možnost sochařského vývoje k neoklasicismu. Primavera z roku 1907 je dalším stupněm na této cestě k větší objemovosti, stejně jako Koupání vlasů (1908). Prvním veřejným přihlášením k novému klasicismu, spřízněnému s tvorbou Antoine Bourdella, se staly sochy doprovázející pavilón projektovaný Janem Kotěrou na Jubilejní výstavu Obchodní a živnostenské komory v Praze (1908). Inspiroval se zde archaickým řeckým sochařstvím; naproti tomu Eva (1908-09) vyznívá více klasicky, Sulamit Rahu (1910-11) a skupiny Práce a Humanity z pylonů Hlávkova mostu (1912-13) představují vrcholy Štursova výtvarného snažení. Sám autor si však nejvíce cenil Odpočívající tanečnice, dílo vzniklé roku 1913, v němž se projevují pro autora typické zalomené obrysy. Ještě před válkou se krátce zabýval kubizujícím expresionismem (reliéf Krásno, 1913; návrhy na pomník Jana Žižky z Trocnova), ale po roce 1918 se přiklonil ke klasické tradici (Dar nebes a země, 1918) a jeho dílo částečně ztratilo vývojovou závažnost. Padající Ikarus (1919) představuje pozdní vyrovnání se s Rodinem a jeho tvorbě je patrně nejbližší; nejvíce expresívní a nejznámější sochou Štursova pozdního období je Raněný (1920-21).

Štursa se vynikajícím způsobem uplatnil i v sochařském portrétu (například Portrét B. Smetany, 1923-24) a jako tvůrce pomníků (Pomník Hany Kvapilové v Kinského zahradě na Smíchově, 1911-12; Pomník Svatopluka Čecha na Vinohradech, 1921-22; Pomník Bedřicha Smetany v Litomyšli, 1923-24) a v oblasti veřejné plastiky (výzdoba Legiobanky, spolu s O. Gutfreundem).

UMÍSTĚNÍ


Typ záznamu: Osobnost
AKTUALIZACE: uživatel č. 685 org. 56, 15.11.2004 v 14:57 hodin
Copyright 1998-2024 © www.infoSystem.cz,
součást prezentačního a rezervačního systému Doménová koule ®
ATUR ČR
Podmínky členství ATUR ČR
Aktuality
Turistické regiony ČR
Turistické oblasti ČR